KES PERTAMA-Advisory/Consultancy Services
Pertanyaan Daripada MN Taxation Services Bagi Pihak TSB
MANAGEMENT (TSBM) Untuk Pengesahan Kastam Samada Perkhidmatan Perundingan Dan
Pengurusan Bercukai Yang Disediakan Oleh TSBM Tidak Tertakluk Kepada Cukai
Perkhidmatan
1 Latar Belakang
TSBM telah dilantik oleh sebuah syarikat di
Singapura, iaitu Sing Marine Contractors Caspian Pte Ltd (SMCCPL) untuk
bertindak sebagai penasihat kepada SMCCPL berhubung dengan kemudahan kewangan
dwi matawang (dual currency financing facilities) yang diperolehi oleh SMCCPL
bagi pembinaan kapal oleh SMCCPL di Singapura untuk disewa oleh SMCCPL kepada National
Carigali Turkmenistan Sdn Bhd (NCTSB)
2 ISU
TSBM sebagai
orang yang kena membayar cukai ke atas perkhidmatan Perundingan dan Pengurusan
bercukai, SAMADA perlu mengenakan cukai
perkhidmatan ke atas penyediaan perkhidmatan perundingan dan pengurusan
berkaitan dengan kemudahan kewangan yang diperolehi oleh SMCCPL daripada bank
bank di Malaysia bagi projek membina kapal di Singapura untuk disewa kepada NCTSB
bagi kegunaan di Turkmenistan.
Skop kerja TSBM
adalah :
Ø
Advising and assisting SMCCPL in reviewing the charter contract with
NCTSB
Ø
Advising SMMCPL on financial matters –modeling, capital
structure in relation thereto
Ø
Coordinating with lenders (banks in Malaysia)
Ø
Assisting
SUMA Ada SB (the parent company of SMMCPL) and SMMCPL to raise the
bridging financing in the interim while finalizing the financing facilities
Ø
Assisting SUMA Ada SB and SMMCPL to obtain
regulatory approvals in relation to financing
Ø
Advising on hedging required
Ø
Assisting SMMCPL, and coordinating and liase
with legal advisors on financing in relation thereto
Ø
Providing regular reports or upon request on
Transaction
Ø
Assisting SMMCPL in any other advisory tasks
relating to the transaction
3 Pandangan MN Taxation Services
i. Perkhidmatan Perundingan dan
Pengurusan yang disediakan oleh TSBM
kepada SMCCPL adalah berkaitan dengan :
(a) barang di
luar Malaysia (iaitu kapal di Singapura dan kemudian di Turkmenistan; dan/atau
(b) perkara perkara lain di luar Malaysia (iaitu
kemudahan kewangan berkaitan dengan projek SMMCPL di luar Malaysia iaitu
pembinaan kapal di Singapura yang
kemudian disewakan kepada NCTSB untuk kegunaan di Turkmenistan)
ii. Perkara pokok kepada perkhidmatan yang disediakan
oleh TSBM kepada SMCCPL samada ianya
didalam atau luar Malaysia tidak terhad kepada tindakan mendapatkan
pinjaman. Tujuan pinjaman diperolehi harus menjadi subjek - diberi perhatian
kritikal. Dalam kes ini tujuan pinjaman adalah untuk pembinaan kapal di
Singapura dan seterusnya pemasangan dan operasi kapal tersebut di Turkmenistan.
iii. Peranan TSBM secara keseluruhan adalah
berkaitan dengan projek SMCCPL di luar Malaysia. Peranan TSBM di bawah kontrak perkhidmatan ialah untuk
membantu SMCCPL mendapatkan kemudahan kewangan adalah integral bagi projek SMCCPL di luar Malaysia.
Pandangan Pegawai
i. Terdapat dua subjek untuk dipertimbangkan dalam
menentukan samada perkhidmatan perundingan dan pengurusan yang dibekalkan oleh
TSBM adalah bercukai atau tidak :
a. Kemudahan
kewangan yang diperolehi oleh SMCCPL
daripada bank bank di Malaysia
b. Kapal yang
dibina di Singapura untuk digunakan di Turkmenistan
ii. Jika perkhidmatan berkaitan
kemudahan kewangan dianggap sebagai perkara
pokok dalam urusan ini maka perkhidmatan yang dibekalkan oleh TSBM
adalah bercukai. Dalam senario ini kapal dianggap ‘remote’ dan tidak penting untuk diberi perhatian.
iii. MN Taxation memberi contoh bahwa sekiranya
SMCCPL memperolehi
perkhidmatan professional lain di Malaysia seperti jurutera atau peguam bagi projek
ini, contohnya untuk mereka bentok pembinaan kapal di Singapura atau memberi perkhidmatan perundingan undang undang dan dokumentasi bagi kontrak sewaan kapal, Peraturan peraturan Cukai Perkhidmatan memberikan pengecualian cukai
perkhidmatan.
iv. Cukai perkhidmatan ke atas perkhidmatan perundingan berkaitan
dengan barangan atau tanah yang terletak
di luar Malaysia adalah terkecuali di bawah Jadual Kedua :
l. Provision of engineering, consultancy
or other professional services excluding provision of such services supplied in
connection with goods or land situated outside Malaysia.
v. Perkhidmatan perundingan yang
dibekalkan oleh TSBM adalah berkenaan dengan kemudahan kewangan yang berkaitan dengan kapal yang dibina di Singapura. Oleh itu cadangan MN Taxation bahwa ianya adalah integral dan menjadi subjek
matter adalah betul.
5 Kesimpulan dan Cadangan :
Adalah
dicadangkan bahwa skop kerja TSBM berkaitan dengan perkhidmatan perundingan dan
pengurusan kepada SMCCPL bagi kemudahan kewangan untuk pembinaan kapal di
Singapura untuk disewakan kepada National Carigali Turkmenistan Sdn Bhd adalah
tidak tertakluk kepada cukai perkhidmatan kerana dianggap berkaitan dengan
barang di luar Malaysia.
KES KEDUA -Insurance Services
POLISI INSURAN UNTUK PERLINDUNGAN RISIKO KAPAL FSO:
· WAKTU
PEMBINAAN &PEMASANGAN MOORING DAN RISER SYSTEM DI SINGAPORE
· MENARIK
(TOW) DARI DOCKYARD KE KAWASAN JDA
· Collateral
Risk : KEHILANGAN FISIKAL
DAN KEROSAKAN DI JDA, THIRD PARTY LEGAL AND/OR CONTRACTUAL LIABILITIES
IN CONNECTION WITH PROJECT IN MTJDA
· Operational
: HULL AND MACHINERY, INCREASE VALUE AND LOSS OF HIRE INSURANCE FOR FSOs
MNS Taxation Services bagi pihak Overseas Assurance (OA) memohon
pengesahan pada April 2011 samada Perkhidmatan Polisi Insuran untuk
perlindungan risiko di Malaysia Thailand Joint Development Area adalah
tertakluk kepada cukai perkhidmatan
1 Pandangan MNS Taxation Services
Secara amnya,
perkhidmatan bercukai berhubung dengan perkhidmatan polisi insuran adalah “all types
of insurance policies to business organizations” melainkan polisi insuran yang
dikecualikan secara khusus daripada skop perkhidmatan bercukai tersebut.
Berkuatkuasa 1 Jan 2003, polisi insuran yang dikecualikan daripada skop insuran
bercukai adalah saperti berikut :
-
Provision of all types of insurance policies to
cover risks for international transportation of goods :
§
From a place outside Malaysia to a place outside
Malaysia
§
From a place within Malaysia to a place outside
Malaysia
§
From a place outside Malaysia to a place within
Malaysia
-
Provision of insurance policies to cover risks
outside Malaysia
Kami berpendapat
bahwa tindakan OA untuk mengenakan cukai perkhidmatan ke atas perkhidmatan polisi polisi insuran
terbabit untuk perlindungan risiko di dalam
JDA adalah teratur
2 Kesimpulan dan Cadangan :
Mengikut Free
Zones (Exclusion of Goods and Services ) Order
1998, barang dan perkhidmatan saperti di senaraikan dalam Jadual kepada
Perintah ini tidak termasuk dalam skop Akta Zon Bebas dan butiran 11 Jadual
adalah :
11. All Goods and Services which are not used
directly in the activities approved under the First
and Second Schedules of the Act
Pandangan MNS
Taxation Services bahwa tindakan OA untuk mengenakan hanya cukai perkhidmatan ke atas polisi insuran bagi
perlindungan risiko di dalam JDA melainkan bagi polisi insuran untuk
perlindungan risiko luar Malaysia saperti berikut :
Ø Pengangkutan
barang barang (FSO) dari luar Malaysia(Singapore) ke JDA; dan
Ø Kerja
kerja yang dijalankan oleh kontraktor/sub-kontraktor atau pengilang di luar
Malaysia
Dipersetujui adalah betul.
NOTA
Dengan
penguatkuasaan Perintah
Cukai Perkhidmatan (Pengenaan Cukai bagi Perkhidmatan Bercukai berkenaan dengan
Kawasan Ditetapkan dan Kawasan Khas) 2018 mulai 1 Sept 2018 [Service Tax
(Imposition of Tax for Taxable Service in respect of Designated Areas and
Special Areas) Order 2018-effective 1 Sept 2018] Cukai perkhidmatan dikenakan
keatas Lima kategori perkhidmatan seperti disenaraikan dalam Jadual pada
Perintah. Insuran tidak termasuk dalam kategori tersebut bermaksud Cukai
perkhidmatan dikecualikan
No comments:
Post a Comment